Z Kuşağı nedir?

Bugün sizlere Z kuşağını anlatacağım, genel olarak Z Kuşağı genel eğilimleri, Yaşam tarzları, İşgücü beklentileri, Kariyer davranışları ve Z kuşağı ile çalışmak bahsedecegim.

Sizlere teknoloji ile iç içe büyüyen Z Kuşağını ve onlarla iş yapabilmenin sırlarını aktarmayı amaçlıyoruz. Evet çok farklı sosyo-ekonomik koşullarda yetişen bir kuşak geliyor. Onlar ısınmak için sobayı, sokakta oynamayı, büyüklerin ellerini öpmeyi pek bilmiyorlar. Bilgiye çok kolay erişebildikleri bir çağa doğdular, çok daha zekiler. Kendi başlarının çaresine bakmayı çok çabuk öğrendiler. Önceki kuşaklara göre daha özgür ve güçlüler. Üstelik bizden daha az duygusal ve daha gerçekçiler. Önceki kuşaklarda var olan tabular onların hayatında çok fazla yok. Peki bu kuşaktan umutlu mu olmalıyız kaygılı mı? Söylendiği gibi sosyal bir devrim gerçekleştirebilecekler mi? İşte bu eğitimde hep birlikte bu sorunun yanıtlarını arayacağız.

Z Kuşağı

z kuşağıZEYNEP: -Aşkım, baksana neler var da hiç haberimiz yok… ZEYNEP: Zeki! ZEKİ: -Efendim. ZEYNEP: -Kuşak deyince aklına ne geliyor? ZEKİ: Karate, Judo. ZEYNEP: -Nasıl yani? ZEYNEP: -Ben nesil olarak kuşaktan söz ediyorum. Hani X var Y var sonra ne var? ZEKİ: -Valla benim bildiğim alfabede Z var. ZEYNEP: -Kuşak diyorum Zeki! ZEKİ: -Kuşak? Siyah var işte. Bir de turuncu mu vardı, yeşil mi? ZEYNEP: -Aaaaay, bunalttın beni Zeki! Sen bunlara espri mi diyorsun şimdi! X Kuşağı, Y Kuşağı, Z Kuşağı hiç duymadın mı bunları Allah aşkına? ZEKİ: -Duydum duydum ama Z’de alfabe bitiyor, sonra hangi kuşak çıkacak onu merak ediyorum. ZEYNEP: -Dalga geçmeyi bırak. Madem çocuk yapmayı düşünüyoruz, bizimki Z olacakmış, o gelmeden şimdiden onu daha iyi anlamamız gerekmez mi? ZEKİ: -Vaaaaay, pes diyorum aşkım, daha çocuğu yapmadan hangi kuşak diye etiketledik, bir de şimdiden anlamaya çalışacağız, ah bu kadınlar yok mu? ZEYNEP: -Evet ne var! ZEKİ: -Ben senin esprine güleyim Zeynep. Bu halinle bir de benim esprilerimi beğenmiyorsun… ZEYNEP: -Bak Zeki dalga geçip durma bu konu son derece ciddi. ZEKİ: -Bıraktım maçı seni dinliyorum. Ama halen ciddi bir şey duymadım senden. ZEYNEP: -Z kuşağı deyip geçme Zeki. Biliyor musun 1995 yılından sonra doğan herkes Z Kuşağıymış. ZEKİ: Eeee yani? Ergenler dünyayı istila mı ediyor? ZEYNEP: -Sen dalga geç bakalım, 2020 yılında toplam iş gücünün 5’te 1 i Z kuşağı olacakmış! ZEKİ: -Yani? ZEYNEP: -Şu anda Dünya nüfusunun %25’i 20 yaşın altında, bir düşün… Z Kuşağı Dünya çapında 2 milyarlık bir nüfusa sahip. ZEKİ: – Ne? 2 milyar mı? Adamlar bildiğin dünyayı ele geçiriyor. Olay bu kadar ciddiyse öğrenelim bari, ileride başımıza neler getirecekler ve bunlarla nasıl iş yapacağız. ZEYNEP: -O zaman okuduğum makale senin de ilgini çekecek. Üç başlıkta inceliyor Z kuşağını. İşgücü beklentileri, Kariyer davranışları, Z kuşağı ile çalışmak. ZEKİ: -Pür dikkat seni dinliyorum. Bunlardan bizim takıma da koymak lazım. Takım çok yaşlandı baksana geri koşamıyorlar. ZEYNEP: -Sabrımı zorlama istersen, bak şurada işine yarayacak bilgiler veriyorum… Tövbe, tövbe… Neyse devam ediyorum.

İş Gücü Beklentileri

ZEYNEP: – Z Kuşağı bireylerinin İşgücü beklentileri hakkında bir fikrin var mı? ZEKİ: -Yok. ZEYNEP: – %77’si, iyi bir yere gelmek için önceki kuşaklardan daha fazla çalışmaları gerektiğine inanıyor. ZEKİ: -Aferin zeki çocuklarmış, köşe başları onlar geldiğinde daha da kapılmış olacak. Eskilerin dediği gibi ekmek aslanın midesine indi yine, çok çalışsınlar tabi ki. ZEYNEP: -Aynen öyle, mecburlar. Yapılan araştırmaya göre Z kuşağının %20’si girişimci olmak, %24’ü şirketin başına geçmek, %32’si ise çalışan yönetiminde yer almak istiyormuş. ZEKİ: -O zaman onları elde tutmak için patronların oldukça yoğun uğraşması gerekecek. ZEYNEP: -Bu çocuklar bize hiç benzemiyor Zeki. Kariyerleri boyunca en az 4 şirkette çalışacaklarını düşünüyorlarmış. ZEKİ: -İlginç bir kitle gerçekten. ZEYNEP: -Olaya bak: bu gençlerin %64’ ü kariyerinde yükselmek, %38’ i dürüst bir patron ve %21’ i de birilerine akıl hocalığı yapmak istiyormuş. ZEKİ: -Benim de önceliklerim bunlar ama bizim patronla yükselmek imkânsız. ZEYNEP: -Hımmm, şu bilgi de çok ilginçmiş. Z Kuşağı bireylerinin %41’i ideal çalışma ortamı olarak; orta çapta organizasyonları, %38’i büyük organizasyonları ve yalnızca %14’ü yenilikçi şirketleri tarif ediyormuş. Bunlar doğuştan profesyonel olabilirler mi acaba? ZEKİ: -Bilmem ki valla… ZEYNEP: -Onu bilmem bunu bilmem neyi bilirsin Zeki?

Kariyer Davranışları

ZEYNEP: -Z Kuşağının kariyer davranışları ile ilgili de çok ilginç bilgiler var. ZEKİ: -Öyle mi, ne gibi mesela? ZEYNEP: -Z Kuşağı bireylerinin %82’si kariyer kararlarında ailelerinin etkisi olacağını söylüyor. Z Kuşağı bireylerinin %30’u, gerçekten önem verdikleri bir misyona sahip şirketlerde daha az maaş ile çalışmayı kabul ediyormuş. ZEKİ: -Ne güzel idealist olacaklar demek ki. Ah şu bizim takımdakiler de biraz idealist olsa… ZEYNEP: -Dur şimdi Zeki, bak en ilginç yerine geldik makalenin. ZEKİ: -Hımmm.. Tamam, dinliyorum. ZEYNEP: -İş ararken aradıkları 3 temel öncelik: büyüme fırsatları, dolgun ücret ve olumlu bir etki yaratmakmış. Z Kuşağı bireylerinin %83’ü, 60 yaşına kadar emekliliğin mümkün olabileceğinden emin değil. Ayrıca Z Kuşağı bireylerinin %54’ü, 61-70 yaşına kadar çalışmayı planlıyor. ZEKİ: -Hımmmm… ZEYNEP: -Olaya bak Zeki. Z Kuşağı bireylerinin %3’ü, etkili bir iş unvanının öncelik olduğunu düşünüyormuş. ZEKİ: -Keşke şimdi de öyle olsa. Şuradan diploman varmış, burada uzmanmışsın… Hiiiiç. Kimsenin umurunda değil! ZEYNEP: -Bu çocukların yanında bizler profesyonel bile sayılmayız Zeki. ZEKİ: -İnanır mısın, öğretmenlik yapan mühendis tanıyorum ben… ZEYNEP: -Z Kuşağı bireylerin %32’si 5 yıl içinde bulundukları şirkette yönetimde olacaklarına inanıyor. ZEKİ: -İşte kendini geliştirmek diye buna derim ben. Peki bu gençler hiç mi kariyer endişesi taşımıyorlarmış? ZEYNEP: -Hımmmm… Burada aynen şöyle yazıyor; Z Kuşağı bireylerinin %28’i, iş ve kişisel hayatlarını dengelemenin, en büyük kariyer endişesi olduğuna inanıyor. %26’ sı ise yeterince para kazanmak ile ilgili endişeler taşıyormuş. ZEKİ: -Ohh maşallah, hiç işsiz kalırım diyen yok mu? ZEYNEP: Keşke olmasa ama Z Kuşağının %23’ ü sabit bir iş bulamayacak olmanın kaygısını taşıyormuş. ZEKİ: -Demek ki yıllar geçse de sorunlar ve kaygılarda pek bir değişiklik olmuyor. Hepimiz ay sonunu nasıl getireceğiz, işi eve taşımadan nasıl kendimize zaman ayıracağız derdindeyiz.

Z Kuşağı ile Çalışmak

z kuşağıZEYNEP: -Hahhay, şuraya bak; Z Kuşağı belirli kişilerle çalışmayı potansiyel zorluk olarak görüyormuş. ZEKİ: -Nasıl yani? ZEYNEP: -Şöyle; %45’i 50 yaş ve üzeri kişilerle, %17’si Z Kuşağı ile ve %5’i de milenyum dönemi ile çalışmanın potansiyel zorluk olacağını düşünüyormuş. ZEKİ: -E kimle çalışacak canım bunlar? Onla olmaz bunla olmaz… ZEYNEP: -Aslında tam olarak kendi nesilleriyle ilgili problemleri yok. Bak burada ne yazıyor. Z Kuşağı bireylerinin %52’si kendi kuşağından olanlarla çalışmanın daha kolay olacağına inanıyor. %27’si 50 yaş üzeri insanlarla çalışmanın daha kolay olacağına inanıyor. ZEKİ: -Ne yazık ki yok canım öyle bir dünya. ZEYNEP: -Bak ne diyor; Z Kuşağı’nın ideal çalışma alanı, ofis ortamında küçük bir grupla işbirliği yaparak sağlanabilir. ZEKİ: -Yani bağımsız çalışmaktan ziyade kendilerini bir ekibin parçası olarak görmek istiyorlar. ZEYNEP: – Z Kuşağı bireyler; kopuk bir çalışma ekibinin verimsiz olacağını düşünüyormuş. ZEYNEP: -Çok ilginç… ZEKİ: -Neymiş o ilginç olan? ZEYNEP: -Bu gençler teknoloji ile doğup büyüdü ancak %74’ü meslektaşlarıyla yüz yüze görüşmeyi tercih ediyormuş. Ayrıca, Z Kuşağı bireylerinin %45’i evden çalışma olanaklarına rağmen ofiste çalışmayı tercih ediyormuş. ZEKİ: -Aferin, demek ki teknolojiyi kullanmanın yanı sıra yüz yüze iletişimin önemini kavramışlar. ZEYNEP: -Z Kuşağı bireylerin kaliteli bir yöneticide aradığı özellikler ise.. ZEKİ: -Dur ben söyleyeyim dürüstlük ve koçluk yeteneği istiyorlar değil mi? ZEYNEP: -Aynen öyle. Bu konuda olmazsa olmazları bile varmış. %38’ i Dürüstlük ve Saygınlık olmazsa olmaz diyor. %22’si ne demiş tahmin et? ZEKİ:- Para mı? ZEYNEP: -Yok değil, Z Kuşağının %22’ si yöneticilerinin akıl hocalığı yapabilme yeteneğine sahip olmasını istiyormuş. ZEKİ: -Helal olsun valla, bu demek oluyor ki; tecrübeye saygı duyuyorlar.

Z Kuşağının Temel Özellikleri

ZEYNEP: -Saygılılar ama,.. Z kuşağını tanımlayan en temel özellik; özgürlüklerine çok düşkün olmalarıymış. Bak ne diyor; ‘’Araştırmalar gösteriyor ki Z kuşağı gençler şimdiden dünyayı keşfetmeye başlamış durumda. Çok meraklılar ve üniversiteye gitmeden ilgilerini çekecek alanlarda tecrübe kazanmanın yollarını arıyorlar.’’ ZEKİ: -Hızlı yaşa genç öl felsefesi yani. Ah ah bir zamanlar biz de öyleydik. Amaaaan özgürlük güzel şey dirensinler ve kazansınlar. ZEYNEP: – Merak etme canım özgürler zaten. Sosyal medya sayesinde Dünyanın her yerinden arkadaşları varmış. ZEKİ: -Valla, süper. Benim Facebook’taki arkadaşlarıma bak; sen, ofisten Okan… Her gün yüz yüzeyiz zaten. ZEYNEP: -Şikâyetin mi var? ZEKİ: -Yok şikayet değil de yani insan eşiyle, arkadaşlarıyla bir de internetten neden arkadaş olur ki? İnternetten arkadaş dediğin Dünyanın öbür ucunda olur. ZEYNEP: -Emin ol aynı şeyleri düşünmüyorsunuz. ZEKİ: -Düşünüyoruz ya işte. ZEYNEP: -Hayır canım, onları hiç anlamıyorsun. Doğal olarak homojen bir kitle özelliğine sahip oldukları için böyle davranıyorlar. ZEKİ: -Nasıl yani? ZEYNEP: -Onlar için; yer zaman, dil, din, ırk gibi özellikler insanları değerlendirmek için geçerli kriterler değil. Z kuşağı çok sesli ve çeşitli. Bazı araştırmacılar; ‘’bu çeşitliliğin bugüne kadar gelişen ayrımcılıkları aşmak için bir fırsat olduğunu’’ düşünüyormuş. ZEKİ: -Valla doğru teşhis. ZEYNEP: -Z Kuşağı ile çalışanların işi zor olabilir. ZEKİ: Neden? ZEYNEP: -Bak diyor ki; ‘’Z kuşağı bağımsız çalışmayı tercih ediyor. Alışkın olduğumuz hiyerarşik organizasyonlar pek onlara göre değil.’’ ZEKİ: -E tamam işte ne güzel. ZEYNEP: -Of Zeki sen de bir alemsin. Nesi güzel anlat da bilelim. ZEKİ: -Az önce söyledin ya; ‘’Bir takımın parçası olmak ve işleri birlikte yapmak onlar için olmazsa olmaz.’’ ZEYNEP: -Yani? ZEKİ: -Yanisi şu. Sen işe bir müdür alırsın. Bu bizim alıştığımız müdürse, sabahtan akşama kadar etrafındakilere iş yağdırmaktan başka bir şey yapmaz. ZEYNEP: -Çünkü işi bu. ZEKİ: -Ama Z Kuşağından bir müdür; hiyerarşiye karşı. Gerekirse ekibine yardım etmek için taş bile taşır. ZEYNEP: -Sanırım bu kez haklısın. Makalede de bu bilgiler aynen aktarılıyor. Söylediklerine ek olarak bir de şöyle diyor; ‘’Bir çok teknolojik alanda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi oldukları için birden fazla iş ve projeyi eş zamanlı yürütebiliyorlar.’’ ZEKİ: -Tabi ya düşünsene Cep telefonu üstelik akıllısından var olmayan bir dünyanın neye benzediğini bilmiyorlar bile. ZEYNEP: -Zeki sen bu yazıyı daha önce okumadığına emin misin? ZEKİ: -Yoo, yani okumadım. Nereden çıkardın? ZEYNEP: -Bak ne diyor; ‘’Z kuşağını bilgiye en yoğun maruz kalan kuşak olarak tanımlayabiliriz. Bu bilgileri sadece almıyor aynı zamanda kullanıyorlar. Z kuşağı için ‘dijital yerli’ kavramını kullanabiliriz, çünkü bunlar akıllı telefonların öncesi dönemleri hatırlamıyorlar.’’ Bilgi ile sürekli haşır neşir oldukları için zihinsel olarak da çok gelişiyorlar. Bu da ileride onları daha yoğun zihinsel işler için hazır hale getiriyor. Hani çok fazla kazanacaklarını söyleyince şaşırmıştın ya hayatım. Çocuklar hak ediyor yani… ZEKİ: -Bana da o kadar para verseler ben de her işi yaparım, hem de aynı anda. ZEYNEP: -Sana bir sorum var. Beyinlerimiz geliştikçe eğitim de değişir ve gelişir mi? ZEKİ: -Nasıl yani, zihin istediği kadar gelişsin. Bilgi aynı bilgi, eğitim aynı eğitim… ZEYNEP: -Z Kuşağı aynı düşünmüyor. Yani cevapları ‘’kesinlikle evet’’ miş. Z kuşağı sistemin dışına çıkmaya niyetli. Makalede anlatılana göre; ‘’ABD’de evde eğitim bu kuşak arasında giderek yaygınlaşıyor. Bu alternatif eğitim mantığı liseleri de kariyer gelişimi için tek seçenek olmaktan çıkarıyor.’’ ZEKİ: – Nasıl yani okula gitmiyorlar mı? ZEYNEP: -Evet, gitmiyorlar. Buna rağmen çok başarılı olabilecekleri öngörülüyormuş.

Farklı Kuşaklarla Çalışmak

ZEYNEP: -Neye bakıyorsun öyle… ZEKİ: -Şaşırdım kaldım valla. Yarın öbür gün bunlar aramızda olacak, ne yapacağız onu düşünüyordum. ZEYNEP :- Makalenin sonunda bilgiler var, ‘’Farklı Kuşaklarla Çalışırken Dikkat’’ hadi bir göz atalım bakalım, nelere dikkat etmemiz gerekiyormuş. ZEKİ: -Merak ettim valla, hadi bakalım ne diyormuş.. ZEYNEP: -Herkesin farklı deneyimleri olduğunu ve bunların özel olduğunu asla unutmayın. Tek bir doğru olmadığını asla aklınızdan çıkarmayın. Gerçeklik ve doğruluk kavramları kişiye göre değişir. ZEKİ: -Kime göre neye göre değil mi? ZEYNEP: -Aynen ben de öyle düşündüm ama burada; ‘’özellikle iş dünyasında farklı süreçler ve olaylar, kendi doğrularını yaratabilir bunun farkında olun’’ diye dip not yazmışlar. ZEKİ: -Eeee, oku bakalım başka ne yazmışlar? ZEYNEP: -’’İş piyasasında temel kural; çok bilen kazanır. ZEKİ: -Evet, bunu biliyordum. ZEYNEP: -’’Yönetim beceriniz geliştikçe daha esnek olmaya ve daha doğru kararlar vermeye başlarsınız. Bu nedenle gelişime açık olun.’’ Hımmm… Bak bu hiç sana göre değil. ZEKİ: -Aaaa, sen bana gelişmemiş mi diyorsun yani? ZEYNEP: -Hiç olur mu öyle şey, o kadar geliştin ki artık bundan sonrası fazla diyorum hayatım. ZEKİ: -Off Zeynep, dalga geçeceksen bırak maçı izleyeyim ben. ZEYNEP: -Tamam, gel hadi devam ediyorum. Zaten çok az kaldı. Bak diyor ki; ‘’Kuşaklar arası ilişki kurmak çok önemli. Görev-sorumluluk iş tanımı bir yana siz çalışma arkadaşlarınıza veya çalışanınıza ne kadar destek olursanız onlar da size o kadar olumlu geri dönüş yapar.’’ ZEKİ: -Evet, hepimiz öyle değil miyiz? ‘’Bana bir adım atana ben de bir adım atarım’’ yani… ZEYNEP: -Evet, öyleyiz. Z kuşağı da böyleymiş işte. ZEKİ: -Bitti mi yani? ZEYNEP: – Bitti.. ZEKİ: -Gooool. İşte bu! ZEYNEP: -Nasıl yani? ZEKİ: -Vurdu ve gol oldu! ZEYNEP : -İlahi Zeki, çocuk gibisin sana bir şey anlatanda kabahat. ZEKİ: -Anlat aşkım, anlat totem oldu bu. Hadi bir makale daha okuyalım beraber. ZEYNEP: -Of Zeki anlatmıyorum sana hiçbir şey!

Özetlersek

Evet, zor bir dünya onları bekliyor. Onlar doğal afetlerin arttığı ve doğal kaynakların tükenmeye başladığı bir dünyaya doğdular. Yalnızca iş hayatı değil, azalan ve tükenen kaynaklar da bu kuşağı zorlayacak. İş yaşamında onları ciddi bir rekabetin beklemesinin yanı sıra, bugün eğitimini aldıkları konuların birçoğu, yarın iş yaşamına atıldıklarına ya şekil değiştirmiş ya da yok olmuş olacak. Da Vinci Enstitüsü’nün yaptığı araştırmaya göre 2030 yılında 2 milyon meslek yok olmuş olacak. Yani bugünkü mesleklerin yüzde 50’si. Bu yüzden şimdi bir çoğu çocuklarımız olan bu kuşağın çok iyi yetiştirilmesi gerekiyor. Oldukça ciddi olabilecek bu konuya umarız dikkatinizi çekmişizdir. Eğitimde öğrendiklerinizi yaşamınıza geçirmeniz, Z kuşağı çocuklarınızı özenle yetiştirmeniz ve onlara çok daha anlayışla yaklaşmanız dileğiyle, hoşça kalın.

Her türlü duygu ve düşüncenizi konun altına yazabilirsiniz. 🙂

1500+ Kişi Arasına Sende Katıl

Yeni yazılarımız yayınlanır yayınlanmaz e-posta kutunuza gelmesini istiyorsanız ve e-posta abonelerimize göndereceğimiz fırsatlar için abone olabilirsiniz.

E-posta aboneliğiniz kaydedilmiştir. Bundan sonra davutsahin.net'in süpersonik yazılarını ilk siz e-posta kutunuzda göreceksiniz ;)

Bir şeyler yanlış gitti.